התמצאות במרחב – יסוד להתפתחות תקינה
התמצאות במרחב הוא אחד היסודות החשובים ביותר להתפתחות תקינה של התינוק שיגדל ויהפוך לילד ולמבוגר שיש לו את היכולת לנוע ביעילות ממקום למקום ולדעת את גבולות גופו.
נשמע פשוט? נשמע מובן מאיליו? אולי. אבל זה ממש לא כך. לא פעם נפגוש אנשים, בוגרים שנוטים למעוד הרבה, שכאשר משנים להם את ה״מקום הבטוח״ הם ״מאבדים כיוון״ ולא מצליחים להתמצאות ולשים את הפוקס על נקודה אחת.
לא פעם נפגוש אנשים, מבוגרים שמתקשים להתארגן עם גופם במרחב שהוא לא מוכר להם כמו לדוגמא מעבר מכשולים, מסלולי הליכה צרים וכדומה.
מרגע שתינוק נולד יש להגדיר לו את מסגרת גופו ״איפה אני מתחיל ואיפה אני מסתיים״ .
אחת הדרכים לעשות זאת ע״י מגע עמוק.
מגע מגדיר לתינוק שלנו את גבולות הגוף ומעביר את המסר למח היכן נמצא כל איבר ומה בעצם ניתן לעשות איתו.
דימוי גוף תקין הוא הבסיס – להתמצאות במרחב.
ליקויים של התמצאות במרחב אצל ילדים, ניתן להבחין בילדים שהולכים/זוחלים אך ״לא רואים״ את הדרך, נתקלים בחפצים.
ליקוי בהתמצאות במרחב מקשה על הבחנה בכיוון, בגודל, בצורה וביחס בינהם. וכמו שנאמר, ההשפעות הללו יפגשו את אותם הילדים גם כאשר הם יהיו בוגרים.
השפעות נוספות על ילדים בוגרים ואף מבוגרים שקיים אצלם קושי בהתמצאות במרחב הינם החלפת מילים תוך כדי קריאה,
ליקויים ביכולת התבטאות, הבחנה בין ימין לשמאל, החלפת מילים תוך כדי קריאה ועוד..
מה עושים?
בכדי לשכלל את ההתמצאות במרחב ניתן לילד לעבור ולפעול במרחב הקיים – מבלי לשנותו ובכך, יארגן את גופו בהתאם.
ההתנסות תביא לכך שידע להגיע ממקום למקום בדרך היעילה, הקצרה וללא פחד.
ככל שניתן לילד כלים להתמודד עם הסביבה אך לא נעשה במקומו – כלומר לא ״נארגן את הסביבה שתתאים לתנאים של הילד״ כך ילמד הילד להתנהל באופן עצמאי ומיטבי.
לילדים הגדולים שבינינו (מגיל שנתיים) נוכל לשכלל מיומנות זו ע״י הליכה בתוך מסלול -לאורך חבל / בין קופסאות תחילה בקו ישר ובשלב הבא, בקווים מפותלים, התייחסו לכיוונים , לרמות הגובה.
לפעוטות ותינוקות המגע הוא זה שישכלל את המודעות לגופם וכן יתן להם הזדמנות להכיר ולדעת להשתמש בגופם לתנועה והנעה.
💫